Ach, jak cudowna jest Panama – premiera

Spektakl „Ach, jak cudowna jest Panama w reżyserii Laury Słabińskiej powstał na podstawie opowiadania Janoscha – niemieckojęzycznego pisarza urodzonego w Zabrzu – przetłumaczonego przez Emilię Bielicką i wydanego w 2003 roku. Jest drugą produkcją Teatru Miejskiego w Gliwicach.

„Ach, jak cudowna jest Panama” jest historią o wielkim marzeniu, spontanicznej podróży i przede wszystkim o przyjaźni. Tej, która dodaje odwagi, fantazji i nadaje sens najbardziej szalonym pomysłom. Miś i Tygrysek mieszkają w małym domku nad rzeczką. Łowią ryby, zbierają grzyby, gotują. Żyją szczęśliwie, a ich spokoju strzeże wysokie drzewo, górujące nad całą dolinką. Wszystko zmienia się, gdy Miś wyławia z wody pachnącą bananami skrzynkę podpisaną „Panama”. Wydaje mu się, że miejsce, z którego przypłynęło pudełko, musi być rajem na ziemi. W małym bohaterze rodzi się wielkie marzenie, którym zaraża swojego kompana. Wkrótce potem Miś i Tygrysek wyruszają na poszukiwanie Panamy, by tam zamieszkać i nigdy niczego już się nie bać.

Podróż obfituje w ciekawe spotkania – jednak ani Krowa, ani Mysz, nawet Lis, Zając i Jeż, mimo szczerych chęci, nie potrafią wskazać, gdzie znajduje się bananowa Panama. Nie wiedzą, że zawsze będzie tam, gdzie chcemy, by była. Czasem tylko trzeba wyruszyć w drogę, by przejrzeć na oczy i docenić miejsce, które znamy bardzo dobrze. Opowieść o Tygrysku i Misiu odkrywa, że w dążeniu do marzeń nie można zrażać się niepowodzeniami. Pokazuje, że nie należy bać się ryzyka, jeśli w tę podróż udajemy się z kimś, na kim zawsze możemy polegać. Pamiętajmy – „Kto ma przyjaciela, może się niczego nie bać!”.

Prapremiera bajki-paraboli Janoscha miała miejsce 21.12.2002 roku w Teatrze Lalek Banialuka im. Jerzego Zitzmana w Bielsku-Białej. Reżyserował Piotr Cieplak. Panamę przeniesiono na scenę jeszcze dwukrotnie – w 2006 roku wystawił ją teatr powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie, a w 2007 roku Teatr Maska w Rzeszowie.

Reżyserka i autorka adaptacji, Laura Słabińska, wraz ze scenografem Pavlem Hubičką utrzymają spektakl w konwencji surrealistycznej.

Teatr Miejski w Gliwicach, Ach jak cudowna jest Panama, fot. Bożena Nitka

„Konwencja snu i surrealizmu doskonale pomieści, według mnie, różne odcienie dążenia do znalezienia Panamy. Jesteśmy we wnętrzu głowy artysty, w jego wyobraźni, która płata figle, raz jest nieobliczalna, czasem bardzo obliczalna, ale generalnie – wykrzywiona. Stąd surrealizm i „dziwność” obrazu, ruchu (choreografia Jacka Gębury) oraz muzyki. Tą ostatnią zajmuje się Piotr Klimek. Muzyka – zarówno piosenki, akompaniament, jak i budująca nastroje muzyka ilustracyjna, będzie wykonywana przez aktorów na żywo, na scenie. Tak, jak w wyobraźni , gdy „tu i teraz” powstają różne obrazy i dźwięki. W spektaklu będą elektroniczne, wydobywane za pomocą laptopa, loopera i im podobnych, ale również akustyczne, wykonywane przez aktorów na małych instrumentach.

Wszystkie postacie to wytwory wyobraźni, powstające „na zawołanie”, stale zmieniające się, tworzące same siebie i stwarzające kolejne sytuacje. Na scenie zobaczymy Narratorów opowiadających bajkę, dwóch głównych bohaterów stworzonych z wyobraźni oraz tajemniczą postać w czarnym kostiumie, czasem wtrącającą się w historię, ale głównie obserwującą i trzymającą się z boku. Dlaczego? Tego nie mogę wyjawić” – mówi reżyserka.

 

Laura Słabińska – absolwentka reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej na Wydziale Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku. Laureatka nagrody na XVII Olsztyńskim Tygodniu Teatrów Lalkowych Anima – za przedstawienie pt. „Bleee…” w Teatrze Maska w Rzeszowie w 2013 roku. Reżyserowała spektakle na podstawie m.in. Tove Jansson, Maliny Prześlugi czy Danuty Parlak w teatrach w Toruniu, Białymstoku czy Szczecinie. Prowadziła również warsztaty dramatopisarskie dla Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu oraz scenopisarskie w ramach XXIII edycji Alternatywnych Spotkań Teatralnych KLAMRA w Toruniu.

Pavel Hubička – scenograf, absolwent Wydziału Scenografii w Katedrze Alternatywnego Teatru Akademii Muzycznej w Pradze. Pracował w Studiu Filmu Animowanego w Pradze oraz jako etatowy scenograf w Naivnim Divadle w Libercu. Wielokrotnie współpracował ze znanym czeskim reżyserem Petrem Nosalkiem oraz kompozytorem Pavlem Helebrandem. W Polsce najczęściej wpółtworzy spektakle z Pawłem Aignerem i Piotrem Klimkiem, a także ze Zbigniewem Lisowski, Laurą Słabińską i Robertem Jaroszem. Zaprojektował scenografie i kostiumy do ponad 140 spektakli w Czechach, Polsce, Estonii, Rosji, Szwecji, Słowacji i na Węgrzech. Poza projektami scenografii i kostiumów, Pavel Hubička jest autorem architektonicznych projektów przestrzeni teatralnych (projekt przebudowy i modernizacji Teatru Baj Pomorski w Toruniu; projekt modernizacji Teatru Dzieci Zagłębia w Będzinie; projekt sali koncertowej w Toruniu). Zajmuje się również ilustrowaniem książek i projektowaniem plakatów teatralnych.

„Ach, jak cudowna jest Panama” nie jest pierwszym spektaklem, przy którym spotkał się z Laurą Słabińską – pracowali razem już w 2014 roku przy „Pamiętnikach Tatusia Muminka” Tove Jansson. Laureat wielu nagród – w 2016 roku w XXII Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej otrzymał nagrodę indywidualną za scenografię do spektaklu „Lustrzana chmura” w Teatrze Animacji w Poznaniu.

Premiera: 4.02.2017 r.

Kolejne spektakle: 11, 12, 13, 14 marca
Mała Scena Teatru Miejskiego w Gliwicach

Spektakl dla dzieci w wieku powyżej 6 lat

Autor: Janosch
Tłumaczenie: Emilia Bielicka
Adaptacja, teksty piosenek i reżyseria: Laura Słabińska
Scenografia: Pavel Hubička
Muzyka: Piotr Klimek
Choreografia: Jacek Gębura
Asystentka reżysera: Katarzyna Wysłucha